Sök:

Sökresultat:

308 Uppsatser om Den blć filmen - Sida 1 av 21

Elever frÄn samma klass? : En studie av hur elever i en skolklass pÄ Komvux tolkar filmen Crash.

I den hÀr uppsatsen har vi studerat hur en film aktiverar mÀnniskors sociala och kulturella positioner. Vi visade filmen Crash för Ätta komvuxelever, vilket följdes av en kvalitativ intervju med dem. Eleverna fick svara pÄ frÄgor om sin egen bakgrund, filmens budskap och rollfigurer, hur de uppfattade filmen och den föreslagna verkligheten i filmen, samt frÄgor kring sin egen framtid. Informanternas svar har hjÀlpt oss att synliggöra hur det görs över- och underordningar i filmen. Med hjÀlp av vÄr bakgrund och analytiska verktyg har vi interagerat med vÄra informanter och de har bidragit med perspektiv som vi aldrig hade kunnat se med tillÀmpning av enbart teorier.

Hon gÄr dit vinden för henne : en religionsvetenskaplig analys av filmen Pocahontas

Vilka religiösa symboler, idéer och element kommer till uttryck i filmen Pocahontas? SÄ lyder problemformuleringen i denna uppsats.Med hjÀlp av fenomenografi som forskningsmetod, som resulterat i ett strukturerat kategorisystem har jag svarat pÄ denna problemformulering.Filmen innehÄller mÄnga olika religiösa symboler, idéer och element. MÄnga som man inte ens tÀnker pÄ om man inte studerar filmen frÄn en religionsvetenskaplig utgÄngspunkt. Dessa har jag valt att lyfta fram genom denna filmanalys.Nyckelord: Filmanalys, film, religionsvetenskap, mytologi, symboler och tecken..

LĂ€rarens intention eller elevernas reception i
filmundervisning

Syftet med vÄrt examensarbete var att undersöka huruvida lÀrares intention vid filmvisning överensstÀmmer med elevernas reception av samma film. Om dessa tvÄ faktorer inte överensstÀmde, ville vi Àven titta nÀrmare pÄ vad det var som styrde efterarbetet av filmvisningen: lÀrarens intention eller elevernas reception? Dessutom ville vi undersöka om det var nÄgon skillnad pÄ elevernas reception om lÀraren innan filmvisningen antingen berÀttade respektive inte berÀttade om filmen eller gav respektive inte gav anvisningar om vad de skulle titta pÄ i filmen. Undersökningen genomfördes med hjÀlp av intervju med en lÀrare, observationer under filmen, enkÀter i anslutning till filmen och observationer av lÀrarens eftersamtal med eleverna. Resultatet av vÄr studie visade att elevernas och lÀrarens reception av en och samma film divergerar men att det Àr lÀrarens intention som frÀmst styr efterarbetet.

Hur anvÀnder RedOne rytmisering? : PÄ albumet MoveMeant

Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra boken The Hunger Games (2008) av Suzanne Collins med filmen The Hunger Games (2012) regisserad av Gary Ross och försöka ta reda pÄ vilken sorts adaption som Àr gjord. Jag arbetar med boken och filmen The Hunger Games var för sig för att eventuella skillnader ska framtrÀda tydligare vad gÀller karaktÀrer och miljöbeskrivning. NÀr jag gÄtt in pÄ djupet och jÀmfört boken The Hunger Games med filmen mÀrker jag vad som Àr förÀndrat. Till exempel saknas vissa karaktÀrer och scener i boken i filmversionen, medan andra scener har lagts till i filmen. Samtidigt Àr det förstÄeligt att en del mÄste göras om och tas bort för att en bok pÄ flera hundra sidor ska kunna visas i en film pÄ cirka tvÄ timmar.

Neoformalistisk analys av Sin City

Syftet med min analys Àr att se via en neoformalistisk stilanalys vilka grepp som filmen Sin City har hÀmtat frÄn film noir. Jag ser Àven via intertextuella kopplingar vad Sin City har hÀmtat frÄn serietidningen som filmen baseras pÄ. Fokus i analysen ligger dock pÄ fyra grepp som jag anser Àr de mest klassiska film noirgreppen; LjussÀttning, Femme fatale, en mörk vÀrld och protagonisten. Jag kommer bl.a. fram till att Sin Citys anvÀnder sig av klassiska film noirstilgrepp men drar dem till det extrema, kanske för att passa in pÄ den serievÀrld som filmen Àr lÀnkad till.

Filmen som undervisningsverktyg : Metoder, syften och mÄl med filmundervisning i gymnasieskolan

Det hÀr examensarbetet har syftat till att svara pÄ hur filmen anvÀnds som undervisningsverktyg och hur lÀrare ser pÄ filmen som en del av deras undervisning och arbetsmetoder. Fokus lÄg pÄ gymnasieskolan och framför allt Àmnena Svenska och Engelska. Fem lÀrare intervjuades utifrÄn tre olika teman (synen pÄ filmen som undervisningsverktyg, arbetsmetoder samt pedagogiska mÄl) och de resultat som framgick stÀlldes sedan mot tidigare forskning för att se skillnader, likheter och gemensamma nÀmnare. Intervjusvaren och tidigare studier visade sig vara i stort sett enhetliga, med liknande svar och tankar kring filmmediet i gymnasieskolans vÀrld. Det framgick framför allt att filmen som medium ses som underlÀgset litteraturen och att anvÀnda film i undervisningssituationer anses vara ett ganska ?ofint? arbetssÀtt.

Undervisa i historia med spelfilm

Jag har gjort en studie av fyra lektionsplaneringar som rör spelfilmfilm i historieundervisningen. Syftet har varit att ta reda pÄ hur spelfilm anvÀnds i historieundervisningen. Film Àr en stor kÀlla till historieförmedling. Genom att se hur filmen anvÀnds i skolan vill jag ta reda pÄ hur man dessa bÄda historiekulturer samverkar. Jag utgÄr frÄn historiemedvetande och historiebruk nÀr jag gör min analys och bygger min teori.

FrÄn bok till film - The Hunger Games : En karaktÀrs- och miljöanalys

Syftet med denna uppsats Àr att jÀmföra boken The Hunger Games (2008) av Suzanne Collins med filmen The Hunger Games (2012) regisserad av Gary Ross och försöka ta reda pÄ vilken sorts adaption som Àr gjord. Jag arbetar med boken och filmen The Hunger Games var för sig för att eventuella skillnader ska framtrÀda tydligare vad gÀller karaktÀrer och miljöbeskrivning. NÀr jag gÄtt in pÄ djupet och jÀmfört boken The Hunger Games med filmen mÀrker jag vad som Àr förÀndrat. Till exempel saknas vissa karaktÀrer och scener i boken i filmversionen, medan andra scener har lagts till i filmen. Samtidigt Àr det förstÄeligt att en del mÄste göras om och tas bort för att en bok pÄ flera hundra sidor ska kunna visas i en film pÄ cirka tvÄ timmar.

Filmen "Dylans Historia" möter sin publik : - en receptionsstudie

Med stöd av teorier om barn och kommunikation, mediepÄverkan liksom synen pÄ barn som publik ville vi i denna uppsats ta reda pÄ hur barn i mellanstadiet i Halmstad lÀser filmen "Dylans historia?, en egenproducerad programserie om Halmstads historia.FrÄgestÀllningen var: Hur ser det narrativa mötet ut mellan producenternas intentioner, sÄ som de uttrycks i produktionens/filmens narrativa element, och barnen. Det vill sÀga, hur uppfattar barnen filmen? UtifrÄn Stuart Halls teorier om ?encoding - decoding? jÀmförde vi producenternas intentioner med texten (filmen) med den tolkning som publiken (barnen) gjorde. 19 barn i Äk 4 och Äk 6 intervjuades.

En kvinnas hÀmnd : Kill Bill och actionhjÀltinnan

I december 2003 gick filmen Kill Bill upp pÄ biograferna med ett vÄldsamt och blodigt innehÄll. Reaktionerna blev starka, vilket kan bero pÄ att Kill Bill Àr en actionfilm dÀr kvinnorna har en annan roll Àn den lÀttklÀdda medhjÀlparen. DÄ kvinnorna stÄr i fokus var filmen som gjord för en analysav hur just kvinnan gestaltas i filmens vÀrld. Syftet med uppsatsen Àr att undersöka om de patriarkala strukturerna förÀndras nÀr typiskt manliga roller intas av kvinnor. Analysen inriktar sig frÀmst pÄ filmen Kill Bill, men diskuterar ocksÄ det sammanhang i vilket filmen skapats och lanserats det vill sÀga filmindustrin i Hollywood som knappast gjort sig kÀnd för nÄgra jÀmstÀlldhetsstrÀvanden.

Ljudets funktioner i filmen 9 : En audiovisuell analys

I denna uppsats har en audiovisuell analys gjorts pÄ de inledande minuterna till filmen 9 med ett stort fokus pÄ ljudet. Syftet med uppsatsen var att beskriva och skapa en ökad förstÄelse för ljudets funktioner i filmen samt se pÄ hur ljudet pÄverkade filmupplevelsen. Förhoppningen med detta var ocksÄ att bidra till en bÀttre förstÄelse av filmljud och ljuddesign i helhet och vad det bidrar till berÀttarfunktionen i film. I uppsatsen granskades först ljud och bild för sig och slogs sedan ihop till sin helhet och analyserades utifrÄn en teoribildning av franska författaren Michel Chion.Ljudets viktigaste funktioner i filmen 9 var att ge en trovÀrdighet och Àkthet, att beskriva föremÄl och speciellt huvudkaraktÀrens fysiska attribut samt att ge en respons pÄ det som sker i bild. Vidare fyller ljudet funktioner som att beskriva rum och miljö som ger ÄskÄdaren en tydlig kÀnsla för omgivningen filmen.

En mÀnniskas tillvaro : en analys av verklighetsuppfattningar utifrÄn filmen "The Truman show"

Filmen "The Truman show" har anvÀnts som utgÄngspunkt för att diskutera hur mÀnniskor uppfattar verkligheten utifrÄn sin livssituation. Tankar angÄende verklighet, media och tillvaro anvÀnds för att diskutera filmens karaktÀrers medvetenhet och kunskap om sin egen situation. DÄ filmen handlar om Truman som filmas dygnet runt och sÀnds i en direktsÀnd TV-show över hela vÀrlden, utan att han vet om det, diskuteras Àven vilken roll media har för att skapa mening i mÀnniskors vardagliga liv. Media anvÀnds ocksÄ för att förklara, enligt Truman, konstiga hÀndelser vilket Àr meningen för att kunna hÄlla honom fortsatt omedveten om sin sanna tillvaro. DÄ personerna i filmen har olika kunskaper och erfarenheter om sin tillvaro, tas Àven tankar om detta upp för att visa pÄ vad det Àr som gör att mÀnniskor accepterar eller ifrÄgasÀtter sin situation.

En filmretorisk vÀg till insikt - En studie av hur ungdomar tar emot en informationsfilm om rattfylleri

Vid Högskolan i Halmstad producerades vÄren 2008 en informations-/dokumentÀrfilm omrattonykterhet, ?FarvÀl Lillebror ? tvÄ olyckor, tvÄ livsöden?. Syftet med denna studie Àr att ta reda pÄ hur filmen tas emot av dess huvudsakliga mÄlgrupp: ungdomar i gymnasieÄldern. Studiens frÄgestÀllningar Àr: 1) Vilka reaktioner skapar filmen FarvÀl Lillebror hos vÄra informanter?, 2) Hur resonerar vÄra informanter kring alkohol och bilkörning, med utgÄngspunkt i filmen FarvÀl Lillebror? och 3) Vad tycker vÄra informanter om att anvÀnda film som ett redskap för att nÄ ut med information om rattfylleri? Studiens empiriska material har genererats genom kvalitativa fokusgruppsintervjuer med 15 ungdomar, uppdelade i fyra könshomogena grupper, frÄn tvÄ gymnasieskolor i Halmstad.

Reklamfilm: InstantPlanner

Denna rapport Àr en genomgÄng av arbetet med produktionen av en reklamfilm Ät företaget Configura Systems AB. Arbetet startade med inledande möten med företaget samt utbildning i den programvara som reklamfilmen sedan skulle göras för.Utförandedelen av rapporten förklarar hur de olika scenerna i filmen Àr uppbyggda rent bildligt samt att det finns en genomgÄng av de olika tekniska metoder och programvaror som vi anvÀnt oss av i skapandet av filmen. Vidare beskrivs tankebanorna i de olika scenerna för att fÄ tittaren och en potentiell InstantPlanner kund att hÄlla fokus pÄ filmen.Det finns Àven med en del om hur kontakten med en röstlÀggare frÄn England som har lagt allt röstmaterial pÄ filmen gick till.I diskussionsdelen tas olika frÄgor och val som eventuellt skulle kunna ha gjorts annorlunda upp. DÀr tas ocksÄ de problem som har uppkommit lÀngs vÀgen upp, samt lösningarna, stora som smÄ, och vad som skulle kunna förenkla liknande arbeten i framtiden.Bland bilagorna sÄ finns den röstlÀggartext som skickades för inspelning samt det första (version.01) och det senaste (version.06) storyboardet..

Filmen Spirited Away som förmedlare av ett lÀrande inom religionsundervisningen.

PopulÀrkulturen bidrar med sÀtt att möta eleverna pÄ deras egna villkor. Uppsatsen Àmnar undersöka dels vilka drag av shintoism som Äterfinns i den japanska animerade filmen Spirited Away och dels hur filmen kan anvÀndas i undervisningen av religion pÄ gymnasiet. Studiens ambition Àr att undersöka vad filmen kan erbjuda undervisningen pÄ en B-kurs inom religionsÀmnet. Genom att utföra en lÀromedelsanalys samt Àgna mig Ät studier kring religionen shinto syftar uppsatsen till att belysa hur filmen Spirited away, och dess shintoistiska tematik, kan finna sin plats i undervisningen i ett klimat dÀr lÀromedlen ofta misslyckas med att ge en nyanserad bild av den shintoistiska lÀran. Uppsatsen presenterar en kvalitativ intervju med en japansk man som ger sin bild av shinto.

1 NĂ€sta sida ->